lördag 5 januari 2008

En kanondag!!

Elvira i sommras
Trots snålblåst och kallt om fingrarna så har vi grejat med hästarna.

Taadaa! Elvira har varit på sin första promenad utanför hagen!
Vi gick upp på bygatan och gammel landsvägen hem. Vi mötte några bilar varav en med släpvagn, blev utskälld av några hundar och travade lite längs vägkanten. Hon var även in i spånhuset och vände innan vi gick tillbaka till hagen. Elvira blev jättelycklig och var tvungen att gnägga lite när hon såg att hon var på väg tillbaka till polarna. Hennes nöjdfrustningar är supergulliga. Givetvis fick Lycko följa med som stöttepelare så här första gången.
Så nu behövs det mera promenadsällskap framöver.

Har hängt över och åkt typ tre steg på Lyckos rygg. Hon är som en tunna.

Disa har tömkörts med bett för första gången eller man kanske ska kalla det styrträning än. Hon är duktig bara man får upp styrfarten så att säga. Hon var heller inte lika "bulig" som när man kör med grimman. Däremot så går hon och gapar och ruskar huvve mellan varven. Kan ju vara ett släktdrag....
Men övning ger ju färdighet som det sägs.

Knubben har också tömkörts idag, enbart i grimma eftersom han inte får på sig samma huvudlag som Disa och jag var för lat för att flytta bettet emellan.
Han var mjuk och fin och gick väldigt lång och låg alldeles av sig själv. Med hjälp av Harry så fick han också dra en skakel. Jag ledde medan Harry fick hålla reda på skakeln (läs grövre pinne i skogen). Det gick jättebra på båda sidor och han reagerade inte nämnvärt. Men Knubben är ju en liten luring när det gäller att vara cool....
Selningen brydde han sig inte om idag. Selade på honom lös, dvs stillastående utan grimma och han flyttade sig inte en mm när gjordarna drogs. Vid avselningen var han lite otåligare och gick iväg ett halvt steg men lyssnade när jag sa åt honom att stanna.

Imorgon kanske jag har nåt jätteroligt kul och bra att berätta om allt går i lås. Den som läser får se.

2 kommentarer:

Mariell og Kashmir sa...

Jag är gärna promenad-sälskap! Om du vill köra hit och hämta mig alltså...=)

elin sa...

Det gör jag gärna, men det är inte så ofta jag har en bli :)