tisdag 15 januari 2008

Snart kör vi på riktigt

Fina hästen fick ha lokselen idag. Jag tänkte smörja upp den nya selen innan jag använder den och det har inte blivit gjort. Han är otroligt fin att sela nu. Står alldeles stilla och verkar tycka att det ska bli roligt att få komma ut.
Knubben gick fram fint idag. Ingen tvekan någonstans trots en ny krok runt Hemmet där han såg sig själv i fönstren. Dessutom tror jag att varenda hustak i byn släppte snön när vi gick förbi, så nu vet han vad det är.
Tränade lite sidvärts , korta och länga steget i skritt, halt och travfattningar. S-ljudet som är mitt travkommando börjar sitta. Han är så fin i traven, ligger inte på och tar styrningen jättefint, fast det är väl det som man kallar styrfart.
Halterna var lite jobbiga idag också. Han är snabb att stanna men tålamodet att stå stilla tryter fort så vi fick jobba på det.
Knubben fick först gå brevid vagnen med mig emellan och sedan brevid med mig i skaklarna och sen fick han själv ställa sig i skaklarna och "dra" vagnen rakt fram (fast det var eg jag som drog).
Han var superduktig. Det är lite svårt att både leda hästen och dra vagnen samtidigt så jag tappade den en gång när han fick lite brått. Snart så kan jag nog åka där bakom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteroligt Ein, vilken tur att småhästan fick flytta till dig å få det så bra! Lycka till med körningen! Joppe hälsar lite skakigt, han sitter bredvid mig på kökssoffan och fåsar och skakar för det rasade massor från taket nyss, FARLIGT!

Elisabeth sa...

Ska du ha hjälp i morgon??? :)

Nästankusin Erica sa...

~ Duktiga lilla pållen!!!!

Anonym sa...

Tar gärna emot hjälp.

Anonym sa...

Åh, vad det går undan, Elin! Härligt! Snart måste du har fler selar och fler vagnar så vi kan köra hela bunten samtidigt! Eller så får du göra som B.H. i Ås - köra tåg med hästarna!

Anonym sa...

Jo, det är utrustningen som är problemet just nu. MEn bara Knubben går för vagnen ska han få börja med stötting och då kan man snart köra iaf två.